Patří "druhákovi" do ruky dětská platební karta?

30.05.2014 00:00

Tento článek je volným pokračováním článku z minulého měsíce, ZDE JE ODKAZ. Zamýšlím se tu nad otázkou:

„Vede k  finanční gramotnosti, k zodpovědnosti zacházet s penězi, používání dětských bankovních účtů a platebních karet od počátku školní docházky?“

Druhákovi bývá 7-8 let. Je to brzo, nebo pozdě?

Co takové dítě může vědět o penězích? Zkuste se svých dětí zeptat. Často se setkávám s postojem, uvedeným v bodu 4, ZDE JE ODKAZ.

Vycházím ze zkušenosti, že dítě vlastně dostává peníze ihned, jakmile se narodí: „Něco mu kupte; tady máš, a kup si něco; pojď si něco vybrat, když máš ty narozeniny …“ Také vám tato slova připomínají reálné situace?

 

Jak tedy na to? 

Úplně jednoduché to nebude.

Předškolní věk

1.       Berte své děti, klidně od tří let, na běžné nákupy, sepište vše, co budete nakupovat a proč. Dopředu udělejte odhad, kolik to bude stát a určete, jak budete platit. Rozpočet se snažte dodržet, když nakoupíte něco navíc, řekněte dětem proč. O pamlscích pro děti mluvte úplně stejně. Ukažte dětem, jak vypadají peníze.

2.       Společně s dítětem prozkoumejte každou účtenku, ukažte jim, jak vypadají všechny ostatní platební nástroje, které používáte k placení – složenky, SIPO, faktury, platební karty.

3.       Mluvte s dětmi o tom, za co přinášíte do vašeho rozpočtu peníze. Řekněte jim, že chodí na běžný účet, a když jste nemocní nebo bez práce, že přijde těch peněz méně nebo žádné.

4.       Často komentujte vše, co děláte s penězi. Uvádějte i příklady osob, které dítě zná: „Teta si koupila byt, zaplatili jsme zálohu na letní dovolenou, s tátou půjdeme koupit oblek a mámě na podzim koupíme zimní kabát.“ 

Místo: „Teta má nový byt, v létě pojedeme na dovolenou, táta má nové pracovní oblečení a máma hezký kabát.“

5.       Nad každou korunou, která se k dítěti dostane, společně zvažte různé možnosti, jak s ní může vaše dítě naložit. Nechte dítě se rozhodnout. Učte ho, aby si z každé částky něco uložilo – do prasátka a pomozte mu s tím.

6.       Dohlédněte, aby před každým nákupem vědělo, proč si danou věc kupuje a kolik stojí.

7.       Pokud dítě nemá představu, jak s  obdrženými penězi naložit – odložte rozhodnutí na pozdější dobu a peníze zatím společně uložte do „prasátka“.

8.       Připravte se a udělejte si čas: „Prasátko, pokladnička jsou plné.“ Přišla doba k nastavení prvních pravidel, jak bude vaše dítě zacházet s penězi, které dostane jako dar nebo vymění za jinou hodnotu.

9.       Vedlejší efekt - děti se naučí tak nějak automaticky znát číslovky, porovnávat čísla

 

Školní věk

1.       Společně s dítětem jste absolvovali minimálně dvouleté seznamování s penězi. Vaše dítě má pokladničku a ví o investičním účtu, na který mu investujete jeho finanční přebytky. Článek k tomuto tématu najdete ZDE JE ODKAZ.

2.       Je čas na pravidelné měsíční nebo týdenní kapesné – v hotovosti. Kapesné, jako částka pro osobní potřebu. Ne jako odměna za práci v domácnosti nebo jedničky ve škole.

V tomto článku není prostor na rozebírání vhodnosti platiti dětem za dobré známky nebo mytí nádobí. Za mě snad jen toto: „Odměnou za skvělou práci je právě ta jednička a více času na společné rodinné aktivity.“

3.       Je čas určit pravidla, které výdaje a do jaké výše si dítě bude samo hradit, a které budou hradit rodiče. Například první nákup školních pomůcek v roce, krmivo a základní vybavení pro chov křečka hradí rodiče. 

Ušetříte si nekonečné náklady na ztracené a zničené školní potřeby. Financování možného i nemožného chovatelského vybavení, módních doplňků, které má už úplně každý ve třídě a posledních modelů mobilů, elektronických hraček, sportovních potřeb.

4.       Jakoukoliv finanční potřebu řešte společně s vaším dítětem. Vždy se ptejte na jeho názor, nejednejte automaticky. Například: „Každý rok potřebuješ těchto pět věcí, tak jsme ti je koupili.“

Dítě něco zničilo, ztratilo, z neopatrnosti způsobilo škodu? Nebuďte přehnaně přísní. Ptejte se: „Co s tím uděláš, jak to budeš řešit?“

Pomáhejte, ale na řešení nechte přijít dítě. Pokud dítě neví, odložte řešení na pozdější dobu. Ale nikdy nenechte situaci sejít z mysli.

5.       Nebraňte se dítěti půjčit peníze. Požadujte úrok! Pomozte mu spočítat, zda se mu půjčka vyplatí, když konečná cena bude vyšší. Za jak dlouho si na věc naspoří samo bez půjčky? Jak dlouho bude půjčku splácet?

 

Pořád ještě nemluvíme o vlastním dětském účtu v bance.

6.       Účetně společně s dítětem vytvořte 3 hromádky peněz, 3 účty:

  1. Aby mohlo udělat někomu radost nebo mu pomoci – na dárek, konzervu do psího útulku,..
  2. Rezervu, když bude potřebovat řešit nenadálou situaci – zapomněl jsem si doma říct o peníze na školní výlet, …
  3. Investiční účet, který jste mu kdysi založili, o kterém ví nejpozději od té doby, kdy jste společně „rozbili“ úplně první „prasátko“, kam je zvyklé si odkládat peníze, které zrovna nepotřebuje.

 

Možná, že jste už netrpěliví, kdy přijde řeč na dětskou platební kartu a vlastní účet?

Vaše dítě již zná všechny běžné finanční nástroje. Běžné účty, spořicí účty, stavební spoření, investiční účty, pojistky, … Ví, proč je doma používáte. Má jasno, k čemu jsou určeny. 

Dokáže samo obstarat nákup, přesně vám vyplatit zbytek peněz. Má přehled o cenách v obchodech v okolí bydliště včetně internetu. Umí zvolit nejvhodnější způsob nákupu. Vaše dítě je samostatné v nakládání s penězi. Umí porovnat různé nabídky a podle stanovených kritérií vybrat tu nejlepší.

O peníze se stále společně zajímáte a společně řešíte, za jakou hodnotu je vyměníte. Nad hodnotou získanou za peníze se společně zamýšlíte. Mluvíte o nejdůležitějších hodnotách ve vašich životech.

 

Kdy je ta správná doba?

… až jednoho dne uslyšíte: “Od příštího měsíce mě prosím posílejte kapesné na můj běžný účet, tady je jeho číslo.“ Nebo: „Vybral jsem si běžný účet v bance, pojďte tam prosím se mnou a pomozte mně ho založit.“ … a platební karta? Je již dnes samozřejmostí ke každému účtu.

 

Co vám neřeknu?

Kolik bude vašemu dítěti let. Každý člověk je jedinečný. Stejně, jako potřeby nás dospělých jsou jedinečné, tak i potřeby našich dětí.

 

3 TIPY NA ZÁVĚR

1.       Největší hodnotu má to, co jsme si zařídili sami, pro co jsme se sami rozhodli. Peníze jsou hodnota.

2.       Děti do ničeho nenuťte! Do prohlížení účtenek, porovnávání cen, potřeby kapesného („podívej se na bráchu…; to já už v tvých letech…“). Stačí, když s nimi budete sdílet všechno to, co právě s penězi děláte vy sami.

3.       Učit děti zacházet s penězi znamená také, naučit je odložit svá přání a spotřebu (pokladnička, investiční účet, tři účetní hromádky) a naučit je dotahovat své záměry do konce. Dvě další skvělé dovednosti pro život.

 

Přeji vám mnoho nezapomenutelných chvil strávených společně s dětmi. 

 

Dagmar Rendlová

Pomáhá současným i budoucím penzistům nastavit aktivní finanční a majetkové portfolio, individuálně podle jejich potřeb. Takové portfolio, které i vás dovede k dalšímu příjmu, až to budete potřebovat.

O Dagmar

Zvýším hodnotu vaší práce bez toho, abyste museli více pracovat. Jsem autorkou systému "Finanční grunt". (+420) 777 035 612   Více o Dagmar Rendlové 

3 kroky, jak přestat řešit peníze, bez nutnosti vyhrát v loterii - PDF sešit

Formulář byl odeslán, děkujeme.